اخبار

چک کردن به روز رسانی بازار

جاذبه های گردشگری تبریز

جاذبه های گردشگری تبریز

جاذبه های گردشگری تبریز

عینالی

جاذبه های گردشگری تبریز

جاذبه های گردشگری تبریز

عون بن علی که به آن عینالی میگویند مقبره ای زیبا بر فراز کوه سرخاب در شمال تبریز که از مهمترین جاذبه های گردشگری تبریز است. این منطقه یکی از ده جاذبه  برتر گردشگری در تبریز است . یکی از مناطقی که تبریزی ها به آن علاقه زیادی دارند… اما چراا؟ شاید مهم ترین ویژگی عینالی این باشد که پاسخگوی سلیقه های گردگشگری متفاوتی است…برای کسانی که به کوهنوردی و پیاده روی علاقه دارند…کسانی که مکان های زیارتی را می پسندند …دوست داران عکاسی وحتی  سلفی گیران چیره دست…

برای مسافرانی که جنبه زیارتی سفر را همیشه مد نظر دارند بقعه عون بن علی  مکانی زیارتی در بالای این کوه است که بر اساس روایت های مختلف دو تن از فرزندان امام علی به نام های عون بن علی و زیدبن علی در آنجا دفن شده اند. این دو مقبره در داخل یک مسجد و کنارهم قرار دارند و همه روزه زیارتگاه تعداد زیادی از مردم است.این بقعه  در قرن نهم هجری در زمان حمله عثمانیان به ایران تخریب شد ولی در زمان صفویان از نو ساخته شد و از این حیث نیز جاذبه ای تاریخی برای مسافران است و از دیدنی های تبریز محسوب میشود.

برای آن های که به کوهنوردی و طبیعت علاقه دارند فضای سبز و جنگل کاری که در این تفرجگاه صورت گرفته مسیری زیبا را برای پیاده روی فراهم نموده است و از جاذبه های طبیعی تبریز است. رودخانه آجی چای که تمام دره های شمالی کوه را پوشش میدهد به طبیعت عینالی سرسبزی و طراوت بیشتری میدهد. به علاوه چشمه های طبیعی زیادی در عینالی وجود دارد که مهمترین آن چشمه ترلان بولاغ است که در نزدیکی بقعه عون بن علی قرار دارد و آب بسیار گوارایی دارد. از دیگر چشمه ها میتوان به چشمه “دوه چی کهلیک بولاغی” وچشمه “داشکسن لر” اشاره کرد. در قسمت غرب بقعه دریاچه مصنوعی54 هزار متر مکعبی  داغ گلی قرار دارد که موجب جذاب تر شدن این منطقه میشود.

جاذبه های گردشگری تبریز

دیدنی های تبریز

برای کسانی که  هم علم و هم طبیعت را دوست دارند شاید توربین های بادی عینالی ترکیبی دوست داشتنی از این دو باشد. سه توربین به ارتفاع 40 متر که با توجه به این که این منطقه بادخیز محسوب میشود توان نامی 660 کیلووات را تولید میکنند این توربین های بزرگ و دیدنی از دیگر دیدنی های تبریز است.

 

 

 

اما مهمترین و جذاب ترین بخش …

تله کابین عینالی که فاز اول آن افتتاح شده است با بالاترین استانداردهای امنیتی اروپایی طراحی و ساخته شده  که فاز اول آن 1480 متر است و شما را به بلندترین نقطه عینالی میرساند و ما آن را در بروشور گردشگری تبریز به شما معرفی خواهیم کرد

بروشور گردشگری تبریز

بروشور گردشگری تبریز

. منظره زیبای شهر تبریز و طبیعت عینالی فضایی جذاب را برای شما رقم خواهد زد که از ساعت 9 صبح تا 8 شب پذیرای مسافران است. فاز دوم  این پروژه به سد شهید مدنی خواهد رسید و در فاز سوم به ارتفاعات کوه دند متصل میشود. پس از پایان فاز سوم این تله کابین بلندترین تله کابین کشور خواهد بود.

 

خانه مشروطه

جاذبه های طبیعی تبریز

بروشور گردشگری تبریز

از دیدنی های تبریز، درمحله راسته کوچه واقع در غرب بازار تبریز خانه های قدیمی زیادی وجود دارد اما این یکی تاریخی پر افتخار در یکی از برهه های حساس تاریخ ایران را در دل خود دارد. در دوران مشروطه زمانی که لیاخوف روسی به دستور محمدعلی شاه قاجار مجلس را به توپ بست این خانه محل گردهمایی و جلسات بزرگان مشروطه  بود. این خانه که قدمتی بیش از صد سال دارد در بافت قدیمی تبریز در غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع قرار داردو از جاذبه های گردشگری تبریز به حساب می آید. خانه مشروطه بنایی دو طبقه با مساحت 1300 متر است که در سال 1327 توسط یکی از معماران بنام آن زمان تبریز به نام حاج ولی معمار ساخته شده است. صاحب این خانه حاج مهدی کوزه کنانی یکی از تجار بزرگ تبریز بود که از حامیان بزرگ مشروطه نیز بود.  او این خانه را در اختیار مشروطه خواهان قرار داد که جلسات مهم در آنجا برگزار شود. این خانه در سال 1357 به موزه تبدیل شد.در این موزه آثار تاریخی جالبی مثل مدارکی از زمان مشروطه و همچنین وسایل شخصی سران مشروطه ، کلت کمری ستارخان ، دستگاه چاپ ژلاتینی برای تکثیر شب نامه های مشروطیت،تصویر اسناد تاریخی مشروطیت و فرمان مشروطیت و … نگهداری میشود. اما از نظر معماری نیز این خانه منحصر به  فرد است . در طبقه اول آن 6 اتاق است و در طبقه دوم یک سالن بزرگ 54 متری و 6 اتاق در سرسرای ان قرار دارد.از ویژگی های معماری دوران قاجار ستون های گچ بری زیبا ، درهای منبت کاری شده،پنجره های ارسی و جالب تر از همه ترکیب هنر معماری قاجاری و اروپایی که به کلاه فرنگی معروف است جذابیت این خانه را دوچندان میکند. خانه مشروطه تبریز در سال 1354 به ثبت ملی رسید و در سال 1367 توسط میراث فرهنگی خریداری شد که امروزه یکی از جاذبه های گردشگری تبریز است.

 

 

موزه قاجار

جاذبه های طبیعی تبریز

بروشور گردشگری تبریز

از دیگر دیدنی های تبریز موزه قاجار است که در یکی از محله های قدیمی تبریز به نام ششگلان قرار دارد. این خانه که در سال 1385 به موزه تبدیل شد متعلق به حسن علی گروسی ملقب به امیر نظام گروسی از سیاستمداران بزرگ دوران قاجار و سلطنت ناصر الدین شاه بود و امروزه از جاذبه های گردشگری تبریز است. امیر نظام گروسی در دوران قاجار از وزرای ناصرالدین شاه و بعدها در سمت های وزیر مختار در انگلیس،فرانسه و عثمانی بود. وی اولین نفری بود که اقدام به خرید ماشین آلات ضرب سکه از اروپا کرد. از دیگر اقدامات او مشارکت در ایجاد شبک راه آهن و راه سازی ، تاسیس مدرسه مظفری در تبریز و مشارکت در تاسیس مدرسه رشدیه ،دستور به چاپ و کتابت آثار مهم ادبی از جمله کلیله و دمنه ، شاهنامه و… میتوان نام برد. وی زمانی که پیشکار آذرباییجان بود اقدام به ساخت این بنا کرد که بعدها محل سکونت والیان تبریز شد. در این موزه آثار ارزشمندی از دوران قاجار و مجسمه های بزرگان زمان قاجار ازجمله عباس میرزا ، امیرکبیر، میرزاعیسی قائم مقام فراهانی ، میرزا ابولقاسم قایم مقام فراهانی، امیرنظام زنگنه و امیر نظام گروسی وجود دارد.

از نظر معماری این بناا در زمینی به مساحت 300 متر و زیربنای 1500 متر ساخته شده است که شامل دو حیاط داخلی و بیرونی است که شامل حوض ها و باغچه های زیباست. ستون های زیبا ، گچبری ها، آینه کاری ها ،وشیشه کاری های زیبا به سبک زمان قاجار به زیبایی آن افزوده است. تالارهای این موزه در طبقه اول و زیر زمین قرار دارد که تالارهای طبقه اول شامل تالار موسیقی ، تالار خاتم ، تالار چینی،  تالار بافته،تالار آبگینه ، تالار فلزات و تالار خاتم است. در تالار دوم که در زیرزمین قرار دارد شامل تالار سنگ تالار اسلحه ،تالار رجال وفرامین ، تالار معماری و شهرسازی، تالار فانوس و تالار قفل است.

 

کویر قوم تپه

جاذبه های طبیعی تبریز

بروشور گردشگری تبریز

شاید باورش سخت باشد ولی واقیت دارد… در بافت جغرافیایی تبریز وجود تپه های شنی کویری دور از ذهن است ولی به علت جغرافیای خاص قوم تپه  ،تپه های شنی ایجاد شده که در نوبه خود جالب توجه است واز جذاب ترین جاذبه های طبیعی تبریز است. این منطقه در30 کیلومتری شمال غرب تبریز،منطقه سوفیان و روستای قوم تپه واقع شده است. بادهایی که در طول سال از جنوب شرق به سمت شمال غرب و برعکس حرکت میکنند ذرات گرد وخاک را با خود جابه جا میکنند. در این جابه جایی زمانی که به منطقه قوم تپه میرسند به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص قوم تپه از انرژی وسرعت باد کاسته میشود و ذرات بزرگتر گرد و خاک در این منطقه نشست میکنند و در طول هزاران سال این تپه های شنی را ایجاد کرده اند.. اگر چه این تپه ها وسعت چندانی ندارند، ولی کویری زیبا را در دل طبیعت تبریز ایجاد کرده اندو از جمله دیدنی های تبریز محسوب میشوند. این منطقه در حدود 6 کیلومتر مربع وسعت دارد و جالب است بدانید در این منطقه شتر نیز نگهداری میشود. شما برای سفر به کویر باید به استان های مرکزی کشور بروید و تنها چیزی که خواهید دید فقط کویر است ولی در تبریز هم کویر را خواهید داشت هم جنگل و هم مراتع سرسبز …

 

جنگل های ارسباران

جاذبه های طبیعی تبریز

بروشور گردشگری تبریز

یکی از جذاب ترین مناطق استان آذرباییجان شرقی و جاذبه های طبیعی تبریز جنگل های ارسباران و طبیعت بکر آن است. این جنگل در شمال استان اذرباییجان شرقی و در مرز ارمنستان وجمهوری آذرباییجان واقع شده و از دیدنی های تبریز است که ما پیشنهاد میکنیم که حتما سری به این جنگل زیبا بزنید. در قسمت شمالی این جنگل رود ارس قرار دارد که از رشته کوه های آرارات در ترکیه سرچشمه می­گیرد و درقسمت  جنوب به سراب میرسد . جنگل های ارسباران شباهت بسیاری به جنگل های شمال کشور دارد با این تفاوت که  جنگل های ارسباران را درخت های بلوط و ممرز شکل داده اند ولی جنگل های شمال از درختان راشک و توسکا تشکیل شده اند. بر خلاف جنگل های شمال که در فصل تابستان در بیشتر روزها هوای گرم و شرجی است و برای سفر شرایط مناسبی ندارد اما درفصل بهار و تابستان ارسباران هوایی بسیار متبوع و خنکی دارد و مخصوصا در تابستان بهترین انتخاب برای سفر به جنگلی زیبا و هوایی خنک است. جنگل های ارسباران محل زندگی گونه های زیادی از حیوانات است که شامل 48 نوع پستاندار، 38 نوع خزنده و 221 نوع پرنده است و برای دوستداران طبیعت و حیوانات محل مناسبی برای عکاسی و گردشگری است. حیواناتی نظیر پلنگ ،سیاه گوش، بز،کل،گراز وخرس قهوه ای از جمله پستاندارانی هستند که در این جنگل زندگی می­کنند. وسعت این منطقه چیزی در حدود 80هزار و 427 مترمربع است. این منطقه تحت تاثیر سه اقلیم مختلف خزری،مدیترانه ای وقفقازی قرار دارد وهمچنین کوهستانی بودن منطقه پوشش گیاهی جالبی را در این منطقه ایجاد کرده است. در بخش های جنوبی تر و ارتفاعات پایین پوشیده از مرتع هستند. در ارتفاعت شمالی تر و بالاتر جنگل ها پوشش منطقه را تشکیل میدهند وبرای ارتفاعات بالاتراز 220 متر و کمتر از 800 متر نیز شاهد پوشش مرتع هستیم. منطقه ارسباران یک  منطقه حفاظت شده است و یکی از اصلی ترین ماموریت های این پارک حفاظت و احیای نوعی آهو به نام مارال است که خود این آهو نیز از مهم ترین جاذبه های طبیعی تبریز است.

بروشور گردشگری تبریز

بروشور گردشگری تبریز

اما این کل ماجرا نیست….

ارسباران علاوه بر جاذبه طبیعی جاذبه تاریخی نیز دارد. بناهای تاریخی مثل دژطوماسیاش، قلعه بابک و کلیسایی قدیمی درآنجا قرار دارد. قلعه بابک قلعه ای تاریخی است که طبق تحقیقات انجام شده متعلق به زمان ساسانیان است و برای جلوگیری از هجوم دشمنان ساخته شده است.

دیدنی های تبریز

بروشور گردشگری تبریز

با وجود گذشت 1200 سال از ساخت آن اما همچنان جذاب است و مسافران زیادی برای دیدن این قلعه تاریخی به دل جنگل میآیند. امروزه ارسباران یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی تبریز و حتی کشور محسوب میشود و این منطقه در زمینه گردشگری در حال توسعه است. چشمه های آب گرم ارسباران که یکی از جاذبه های دیگر این منطقه است و خاصیت درمانی دارد مورد بهره برداری قرار گرفته و بزرگترین مجتمع آب درمانی کشور را در این منطقه احداث کرده اند. گسترش هتل ها در منطقه ارسباران و محیط های روستایی به جذب توریسم در این منطقه کمک کرده است  کرد.

 

آسیاب خرابه

جاذبه های گردشگری تبریز

بروشور گردشگری تبریز

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تبریز آبشاری زیباست که در پایین آن آسیابی قدیمی قرار دارد . آب این آبشار از یکی از کوه های منطقه ارسباران به نام کوه کیامکی سرچشمه میگیرد و پس از طی مسافتی از بالای این آبشار زیبا به پایین میریزدو از جمله دیدنی های تبریز است. ارتفاع این آبشار حدود 10 متر است و مساحت محوطه آن 200 متر مربع است. این آبشار در شهرستان جلفا و در مرز ایران با کشور آذرباییجان قرار  دارد . برای رسیدن به آبشار آسیاب خرابه باید مسیر 150 کیلومتری را از شهر تبریز تا آبشار آسیاب خرابه طی کنید. باید ابتدا وارد خروجی تبریز- مرند شوید و پس از طی مسیر 138 کیلومتری به شهر جلفا برسید. پس از ان وارد یک جاده خاکی خواهید شد که به موازات رود ارس مسیر 27 کیلومتری و خاکی را طی خواهید کرد و پس از رسیدن به دوراهی مسیر سمت چپ را به مسافت 5 کیلومتر طی کنید تا به این آبشار زیبا برسید. در مسیر رسیدن به آبشار آسیاب خرابه و در مسیر دره ای آن تعداد زیادی آبشار کوچک و بزرگ قرار دارد که هوای اطراف را مرطوب میکند و به همین دلیل مسیر پوشده از خزه ها و جلبک است. بر خلاف آب و هوای گرم جلفا در محل آبشار هوا بسیار خنک و دلپذیر است. در همه فصول این منطقه پذیرای مسافران است ولی شاید جذاب ترین فصل زمستان باشد. در زمستان این آبشار زیبا یخ میزند و زیبایی بی نظیر این آبشار محل مناسبی برای یک گردش زمستانی است و از جاذبه های طبیعی تبریز در فصی زمستان است.

آرامگاه استاد شهریار

دیدنی های تبریز

بروشور گردشگری تبریز

در خیابان ثقه الاسلام تبریز و در ضلع شمالی بقعه سید حمزه قبرستانی قدیمی وجود داد که محل دفن عارفان و شاعران بزرگی از قرن ها پیش است و از جمله مهم ترین دیدنی های تبریز است. در طی سالیان طولانی بر اثر سیل و زلزله این قبرستان تخریب شده بود اما  در سال 1350 بنایی یابود برای این بزرگان در محل مقبره الشعرا احداث شد. مقبره الشعرا محل دفن نزدیک به 400 نفر ازعارفان و شاعران بزرگ است از جمله اسدی طوسی، خاقانی شروانی ، شاهپور نیشابوری و …  . اما شاید برای ما شناخته شده ترین شاعری ک در این قبرستان دفن شده شده است محمد حسین بهجت تبریزی ملقب به شهریار باشد. همه ما شهریار را با غزل هایی مانند ((علی ای همای رحمت)) و یا((آمدی جانم به قربانت)) میشناسیم و داستان زندگی اش را در سریال شهریار دیده ایم. این شاعر بزرگ سال 1367 بنا به وصیت خودش در شهر تبریز و در مقبره الشعرای این شهر به خاک سپرده شد و امروزه یکی از مناطق گردشگری تبریز است. 27  فروردین هر سال که سالروز فوت شهریار است به افتخار این شاعر بزرگ روز شعر و ادب فارسی نامیده شده است.

 

ارگ علیشاه تبریز

جاذبه های گردشگری تبریز

بروشور گردشگری تبریز

در شهر تبریز باقی مانده ای از سازه ای بزرگ به چشم میخورد که گویای تاریخ کهن این شهر زیباست و از از مهم ترین جاذبه های گردشگری تبریز است. باقی مانده ای از مسجدی بزرگ که در زمان حکومت ایلخانان ساخته شده است. پس از حمله مغول به ایران و غارت شهرهای ایران پسر چنگیزخان به نام هلاکوخان حاکم ایران شد وتحت تاثیر فرهنگ ایرانی روحیه ی ویرانگری آنها کمی فروکش کرده بود. در زمان حکومت هشتمین ایلخانی ،علیشاه جیلانی به وزارت میرسد و دستور میدهد که در شهر تبریز بنایی بزگ بسازند که از همه جای تبریز قابل دیدن باشد و حتی از ایوان مداین نیز هلالی بزرگتر داشته باشد. برای این کار معماری بزرگ به نام استاد فلکی تبریزی به کار گرفته شد که مسجدی بزرگ بسازد. در حوالی سال 700 هجری شمسی کار ساخت این بنا آغاز شد. در اواسط ساخت بنا سقف آن فروریخت اما ساخت بنا ادامه یافت. با مرگ علیشاه ساخت بنا نیز متوقف شد و در کنار همان ساختمان نیمه کاره دفن شد. اما این پایان تاریخ این سازه نیست…در زمان قاجار به دلیل بی کفایتی شاهان قاجار حکومت روس همواره به مرزهای ایران تجاوز میکرد. ارگ علیشاه به دلیل داشتن دیوارهای بلند به دستور عباس میرزا ولیهد فتحلی شاه به مرکز فرماندهی و ذخیره مهمات تبیدیل شد ونماد مقاومت مردم تبریز در برابر روس ها بود و به همین علت به ارگ علیشاه شهرت یافت. در دوره های بعدی تجاوز روسیه به ایران ارگ علیشاه همچنان به عنوان مقر نیروهای ایرانی بود ولی سرانجام ایران شکست خورد و تبریز سقوط کرد. نیروهای روس که از مقاومت مردم تبریز خشمگین بودند ارگ را با گلوله های توپ بمباران کردند. اما همین بنای باقیمانده یادگاری از مقاومت مردم تبریز است.

 

 

 

5/5 (2 دیدگاه)
5/5 (2 دیدگاه)
5/5 (2 دیدگاه)
5/5 (2 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *